Varje dag läser vi i tidningar och ser på nyheterna hur näthatet växer.
Speciellt utsatta är kvinnor, invandrare och andra minoritetsgrupper. Det finns
exempel där unga drivits till självmord på grund av extrema nättrakasserier. Starka motkrafter är därför viktigare än
någonsin.
Detta är anledningen till att Europarådet årligen genomför sin No Hate
Speech Movement-kampanj. I Sverige är det Statens medieråd som står för det
praktiska genomförandet av denna kampanj. Men för att en kampanj skall vara
framgångsrik skadar det inte om den är förankrad och utförs med stöd av det
privata näringslivet. Det är här försäkringsbolaget my Safety kommer in i
bilden.
Tidigare har nyhetssajten Nyheter24 stöttat kampanjen men i år anslöt
sig även försäkringsbolaget my Safety. Tillsammans har de två företagen lyft
fram kampanjen via diverse mediekanaler men framförallt genom hashtaggen
#mernätkärlek. Den 4 november utsågs till ”No Hate-dagen” och samlade Sverige
mot näthatet. Satsningen kulminerade i utdelandet av det nyinstiftade priset
”Årets Nätängel”, ett pris som delas ut av my Safety och Nyheter24 i samarbete.
Av de fem nominerade gick priset till Fanna Ndow Norrby. ”då hon på ett starkt och framstående vis
belyser hur det är att tillhöra en utsatt och ofta hårt ansatt grupp…”.
För försäkringsbolaget my Safety har ett tryggt internet alltid varit en
central fråga. Därför var det ett naturligt steg för företaget att stödja en så
viktig kampanj. I en kommentar till tidningen Resumé säger my Safetys vd Carl
Johan Thorsell hur glada företaget är att delta i kampanjen och ”sätta fokus på
alla dem som jobbar aktivt för att minska hat och hot på nätet”.
my Safety stöter dagligen på näthat då man erbjuder en försäkring mot
trakasserier på internet. Detta ger företaget en unik insyn i problemets
storlek och representanter för my Safety deltar regelbundet i seminarier och
föreläsningar runt om i landet. I takt med att världen blir allt mer uppkopplad
är det viktigare än någonsin att stå enade mot näthatet, förhoppningsvis kan my Safety och Nyheter24 föregå med ett gott exempel för resten av näringslivet.
meta.description:
Text om my Safety och deras arbete mot näthat, framförallt kampanjen No Hate
Speech och priset "Årets Nätängel"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar